
1. Idees principals
En aquest text, Hume ens parla de la idea de substància, a la qual critica. Per parlar d'aquesta, diferencia entre la idea de substància material i la idea de substància com a subjecte. Pel que fa el jo o l'ànima, l'autor considerava que Descartes s'equivocava considerant a aquesta com a substància o com a essència, ja que defensa que el nostre jo és un conjunt de percepcions unides per la imaginació, no una substància.
Per una altra banda, pel que fa la idea dels cossos, tampoc és substancial, ja que també la considera una successió de percepcions com pot ser el color, la forma... unides per la imaginació.
2. Títol
Crítica a la idea de substància
3. Anàlisi
En aquest text, Hume fa una crítica a la anterior idea de substància, on fa referència a la material i, sobretot, a la del jo.
Pel que fa el jo, l'autor considera que no és una substància, ja que és simplement un conjunt de percepcions. Això porta a una inevitable crítica a la concepció cartesiana de la ment o del jo com a essència o substància, ja que no podem tenir idees sobre una substància degut a que no la podem captar amb els sentits. Per tant, la substància mental no existeix.
El mateix passa amb les idees dels cossos, no podem definir-les com a substància, ja que les idees que tenim d'aquests també són una successió de percepcions, com pot ser el color, la forma... que uneix la imaginació.
4. Comparació
Podem comparar aquest text amb Descartes i Berkeley.Com he dit anteriorment, Hume critica la visió cartesiana de la substància com a subjecte, ja que ell considera que la idea del jo no és substancial, sinó que és una successió de percepcions unides per la imaginació.
Per una altra banda, també podem comparar amb Berkeley. Aquest autor té una concepció bastant diferent de la de l’autor ja que considera que la matèria no existeix, només en tenim idees que són causades per Déu. Davant d’això, Hume diria que si que existeixen els cossos, ja que les nostres idees provenen de les impressions que tenim d’aquests.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada