
1. Idees principals
En aquest text, Sant Tomàs d'Aquino, ens vol demostrar l'existència de Déu mitjançant dues demostracions: la popter quid i la quia.
La primera demostra l'existència de Déu partint de la seva essència com a causa anterior de tots els efectes que podem observar.
En canvi, la segona, parteix dels efectes. Tot efecte ve donat per una causa, per tant, tots els efectes que podem observar provenen d'una causa anterior. Per tant, encara que no puguem percebre a Déu, aquest ha d'existir com a causa de tot el que podem observar, ja que si no existís, tampoc existirien les altres coses.
2. Títol
Les demostracions de l'existència de Déu.
3. Anàlisi
Tomàs d'Anquino va intentar demostrar l'existència de Déu mitjançant dues demostracions a posteriori:
La primera, anomenada popter quid, parteix de la causa, considerada anterior als efectes. Per tant, si es nostre món és l'efecte, Déu ha de ser la causa, ja que és anterior i és la causa de tots els efectes.
En canvi, la segona, anomenada quia, parteix de l'efecte. Un efecte per si sol no pot existir, depèn d'una causa anterior. Nosaltres podem observar els efectes, però no sabem quina és la causa primera, però sabem que ha d'existir per tal de que existeixin els efectes. Per tant, és necessari que existeixi Déu com a causa primera del nostre món, que és l'efecte d'Ell.
4. Comparació
L'únic dels filòsofs que hem estudiat que també volgués demostrar l'existència de Déu va ser Sant Anselm, encara que, no obstant, també podem comparar l'autor amb el primer motor immòbil d'Aristòtil.
A diferència de Sant Tomàs, Sant Anselm fa una demostració a priori, on considerava que Déu era l'ésser més gran del qual res no pot ser pensat, per tant, havia d'existir. En canvi, aquest sant, fa una demostració a posteriori, on considera que Déu és la causa del nostre món i, si no existís, el nostre món tampoc, per tant, la seva existència és necessària.
Per una altra banda, podem observar que la demostració a posteriori de Sant Tomàs s'assembla molt a la teoria del primer motor immòbil d'Aristòtil, amb la única diferència que el sant considera que la causa primera és Déu i, l'altre filòsof, el primer motor immòbil.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada